Recenze: Zakletá

Info o knize:
Autor: Orson Scott Card
Originální název: Enchantment
Nakladatel: CooBoo
Rok vydání: 2013
Chci koupit

Anotace: V okamžiku, kdy desetiletý Ivan narazí v hustém lese Karpat na tajemnou mýtinu, se jeho život navždy změní. Na vrcholu podstavce uprostřed mýtiny spatří ležet krásnou zakletou princeznu Katarinu, kterou hlídá tajemná nestvůra, jež ho zažene na útěk. Nyní je Ivan americký postgraduální student, který před sebou má slibnou budoucnost a je zasnoubený s ženou svých snů. Přesto stále nemůže zapomenout na ono setkání, i když se sám sebe snaží přesvědčit, že to byl pouze výplod dětské fantazie…

ŠŤASTNĚ AŽ NA VĚKY?

Stručný děj
Ivan jako desetiletý ruský chlapec objeví uprostřed lesa v Karpatech mýtinu plnou spadaného listí, které skrývá spící dívku. Z místa ho ale vyžene tajemný netvor, který ji střeží.
S rodiči se Ivan přestěhuje do Ameriky, kde vyspěje a jako student pracuje na své dizertační práci. Při sepisování svých poznámek si Ivan vzpomene na tajemnou mýtinu, kterou objevil, když byl na statku u strýce Marka v podhůří Karpat. Ivan neváhá a znovu po letech Marka navštíví a vydá se do lesa, kde jakoby se zastavil čas. Stále tam leží dívka, která je hlídána medvědem, kterého porazí a zakletou princeznu probudí polibkem. Ivan přejde s Katerinou most a vstoupí do dávno zapomenuté země Tajny, kde se bude muset postavit společně s obyvateli zlé čarodějnici Babě Jaze.

Několik listů na mýtině rozčeřil nepatrný závan větru. Pár jich odlétlo z vyvýšeniny uprostřed a Váňovi se teď zdálo, že se tam neskývá žádná skála ani žádný stroj, protože křivky schované pod listím se vlnily jako obrysy lidského těla. A není snad támhle, kde by měla být hlava, sotva rozeznatelný lidský obličej?
Další list odlétl stranou. Určitě to byl obličej. Obličej spící ženy. Nahrabala snad kolem sebe listí, aby se přikryla? Nebo se zranila a leží tady už tak dlouho, že se na ní listí nahromadilo samo? Je mrtvá? Má lícní kosti potažené napjatou vyschlou kůží jako mumie? Z téhle vzdálenosti to nedokázal posoudit. A něco v něm to ani nechtělo vidět, chtělo se mu raději utéct a schovat se, protože kdyby byla mrtvá, znamenalo by to, že se jeho tragické sny poprvé vyplnily, a on si nyní uvědomoval, že si jejich skutečné vyplnění nepřeje. (str. 16)

Člověk by řekl, že když je Katerina princeznou, bude bydlet v přepychu, ale omyl. S králem žije v domku s doškovou střechou. Tajna je vesnice s chlévy, stájemi, dřevěnými domky a lidmi, kteří poslouchají jenom svého krále.
Tento svět je pro Ivana cizí. Lidé včetně Kateriny ho tu neberou jako sportovce s atletickou postavou, ale jako slabocha, který skoro neunese ani meč. Ale i Katerina pozná na vlastní kůži, jak těžké je sžít se a přizpůsobit se místu, které je úplně odlišné od toho, ve kterém se člověk narodí.
Nesmím zapomenout ani na Babu Jagu, která chce Tajnu pro sebe a je schopna pro to udělat cokoli. (Její nápady mě vždycky dokázaly pobavit.)

Styl psaní, mé pocity
Zakletá je bichlička s menšími písmeny. Střídají se tu pohledy postav, takže kniha není vyprávěna jen z pohledu Ivana, ale např. i Kateriny a Baby Jagy.
Na knihu jsem se těšila, anotace zněla zajímavě a ta obálka! Podle ohlasů jsem si myslela, že to bude pecka, ale abych byla upřímná, tak mě moc nezaujala. Přečetla jsem první dvě kapitoly, knihu odložila a vzala si na čtení něco jiného. Po delší době jsem se k ní vrátila, že se musím překousat začátkem a pak už jí přečtu jedním dechem, ale to se nestalo. Není to jedna z knih, které bych měla nutkání číst každou volnou chvilku. Jako minus bych dala docela dlouhé popisy a jako plus určitě Tajnu. Bavila mě část, která se v ní odehrávala a hlavně, autor má můj obdiv, protože čerpal z různých pramenů, aby všechno sedělo a nebyly to jen výmysly.

Pro mě je Zakletá slabší, ale neříkám, že je špatná, to v žádném případě! Orson vytvořil moc hezký a originální příběh, u kterého se určitě zasmějete. Myslím, že si v ní každý najde své, protože nechybí magie, historie, láska, dva různé světy a přesto jsou to úplně stejná místa a víte co? Má i své Bohy a mluvícího medvěda

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mé hodnocení:  ★★★ a půl

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství CooBoo